Toto soudní rozhodnutí se nevztahuje na věcnou správnost celého návrhu ani nijak nezpochybňuje další důvody, pro které město návrh jako nevyhovující označilo. Ostatní závažné nedostatky nebyly soudem přezkoumávány, a tedy zůstávají v platnosti.
Jak město postupovalo
Při posuzování návrhu magistrát postupoval v souladu se zákonem č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů. Kontrola se zaměřila na všechny povinné náležitosti, které zákon vyžaduje – včetně správnosti a úplnosti podpisových archů a doložení dalších zákonných podkladů.
Výsledkem kontroly bylo zjištění těchto skutečností:
Žádný z předložených podpisových archů neobsahoval v době podpisu všechny údaje stanovené zákonem. Některé byly doplněny až zpětně.
Z celkového počtu 3506 osob uvedených na podpisech bylo možno započítat pouze 1958 občanů, kteří uvedli údaje správně, úplně a čitelně.
Archy obsahovaly podpisy osob bez trvalého pobytu v Prostějově.
Byl zjištěn nesoulad jména, příjmení nebo adresy s registrem obyvatel.
Objevily se duplicitní podpisy nebo podpisy osob, které v době kontroly již nežily atd.
Ve více než 700 případech chyběl název města pro ověření místní příslušnosti.
Návrh neobsahoval povinný odhad nákladů na konání samotného místního referenda ani na případnou realizaci jeho výsledku – ani způsob úhrady z rozpočtu obce, což zákon výslovně vyžaduje.
Z těchto důvodů byl přípravný výbor ze strany magistrátu vyzván k odstranění nedostatků. Stanovená lhůta činila šest měsíců, což odpovídá běžné správní praxi.
Co přesně rozhodl soud
Přípravný výbor se proti postupu města obrátil na Krajský soud v Brně. Ten se však zabýval výhradně otázkou pozdějšího doplňování informací o členech přípravného výboru. Soud nerozhodoval o správnosti podpisových archů, neúplnosti údajů, chybějících nákladech ani dalších zásadních náležitostech, na které město upozorňovalo. Tyto nedostatky nadále nebyly soudem zpochybněny a zůstávají právně relevantní. Z tohoto důvodu není pravdivé tvrzení, že soud odmítl postup města jako celek – šlo pouze o vyhodnocení jedné konkrétní vytýkané vady.
Strategické investice
Strategické investice, jako je výstavba městského plaveckého bazénu, jsou primárně v gesci zastupitelstva města. To nese odpovědnost za hospodaření s veřejnými prostředky i za dlouhodobý rozvoj města. „Zastupitelstvo plní své přijaté usnesení z 25. června 2024 o variantě bazénu 25m x 10 drah. Pro hlasovalo 27 z 33 přítomných zastupitelů. Nikdo nebyl proti, 6 zastupitelů se zdrželo,“ připomněl primátor František Jura.