"Nedá mi, abych nereagoval na mnohá stanoviska o „nepovedené“ rekonstrukci ulice Plumlovské v Prostějově. Nejprve musím zajít do historie a to do období okolo roku 2000. V této době si nechal odbor rozvoje a investic Města Prostějova zpracovat studii o vedení cyklostezky po ulici Plumlovské. Zpracovatel studie konstatoval, že po ulici Plumlovské se nedají vést samostatné cyklostezky ani pruhy pro cyklisty. Pokud by byla cyklostezka na severní straně Plumlovské, tak její vedení kolem bývalé porodnice není možné z důvodu stísněných podmínek – šířkově by se tam nevešla. Vedení cyklostezky po jižní straně není možné z důvodu úzkého prostoru mezi zástavbou a vlastní silnicí II/150 na ulici Plumlovské naproti „Kubusu“. V obou místech není ani zelený pruh, ani odstavná stání, mezi vlastní vozovkou a budovami je pouze chodník. Pokud tyto studie nebyly skartovány, měly by být uloženy na odboru rozvoje a investic Města Prostějova. Smíšená stezka pro chodce a cyklisty zde není možná z důvodu vysoké intenzity pěší dopravy přesahující v určitých intervalech i 200 pěších za hodinu. Následně odbor rozvoje a investic si nechal zpracovat „Generel cyklistické dopravy v Prostějově“. Tento generel nepočítal s vedením cyklistické dopravy po ulici Plumlovské. V „Generelu cyklistické dopravy“ bylo zakresleno vedení cyklistické dopravy v Prostějově a to jak vybudováním samostatných cyklostezek, tak i pruhů pro cyklisty. Při budování cyklostezek dodnes Město Prostějov postupuje dle tohoto „Generelu cyklistické dopravy“. Musím konstatovat, že Město Prostějov již investovalo nemalé peníze do cyklostezek v Prostějově a trvale se zajímá o cyklistickou dopravu," řekl člen dopravní komise Michael Vafek .
Dodal také, že k vlastní rekonstrukci se v projektu respektují jak stanoviska silničních orgánů, ale musí se respektovat i stanoviska správců inženýrských sítí a orgánů například životního prostředí." Je kritizováno, že chodníky jsou moc široké. Tato šířka souvisí jednak s vedením pěší dopravy, kdy intenzita pěších se v pracovní dny v určitých časových úsecích pohybuje i okolo 200 chodců za hodinu. Jedná se o spojnici mezi centrem města Prostějova a sídlištěm Hloučela (má kolem 10000 obyvatel) a centrem a sídlištěm Svobody (má kolem 5000 obyvatel). Svou roli v šířce chodníku hraje i uložení inženýrských sítí. Správci inženýrských sítí požadují jejich uložení do chodníku, tedy do míst, kde by nedošlo k poškození inženýrských sítí pojezdem vozidel či v zeleni, kde může dojít k poškození od kořenů stromů. Navíc údržba inženýrských sítí v zeleném pásu se stromořadím je velmi náročná. Vím, že po severní straně ulice Plumlovské vede důležitý komunikační mezinárodní kabel, oboustranně je na ulici Plumlovské uložen jak vodovod, tak i plynovod a spousta dalších kabelů. Odbor životního prostředí Města Prostějova zase požadoval zajistit oboustranně zelený pás pro výsadbu stromořadí. I tento zelený pás zabere určitý prostor. Pokud se jedná o vybudování odstavných stání, byl to požadavek Města Prostějova a to k zajištění obsluhy různých obchodů a jiných provozoven na ulici Plumlovské jak pro zásobování, tak pro zákazníky. Tímto Město Prostějov reflektovalo na požadavky zlepšení podmínek pro podnikání na této ulici. V intenzitě kolem 11000 motorových vozidel za 24 hodin stání a zastavení na vlastní silnici není možné. Pro vlastní silnici zbyl prostor mezi obrubami v šířce 7,5metru v přímé," doplnil Vafek.
Faktem je, že dle celostátního sčítání dopravy v r. 2020 se po Plumlovské ulici pohybovalo celkem cca 11000 motorových vozidel za 24 hodin. Z toho 1364 těžkých vozidel (nákladní automobily a autobusy), 9519 osobních automobilů a 74 motocyklů. "Pro motorovou dopravu by tato šířka byla dostatečná. (Dokonce Němci tvrdí, že pro motorovou dopravu v průtahu obce při těchto intenzitách stačí mezi obrubami 6,5metru). Dle tohoto sčítání v r. 2020 jelo po Plumlovské 479 cyklistů za 24hodin, což představuje nějakých 30 až 40 cyklistů za hodinu, což je naprosté minimum s porovnáním s motorovou dopravou. V dopravní špičce dosahuje intenzita dopravy 1500 motorových vozidel za hodinu, což představuje v podstatě plynulý proud vozidel. Město Prostějov měřilo na Plumlovské i rychlost. Průměrná rychlost vozidel dosahuje 42 kilometrů za hodinu, tedy jen málokdo se přiblížil povolené rychlosti 50 kilometrů za hodinu. Dle mého názoru respektoval projektant rekonstrukce všechna vyjádření správců inženýrských sítí a dalších dotčených orgánů státní správy a nemohl nic jiného vyprojektovat, co je dnes realizováno. Vždy se jedná o kompromis mezi požadavky správců inženýrských sítí a dalších orgánů státní správy, který musí projektant vyřešit," uzavřel Vafek.
Vyjádření člena dopravní komise k rekonstrukci Plumlovské ulice
11. září 2025
Před časem probíhala na sociálních sítích poměrně bouřlivá diskuse na téma Plumlovská ulice. Nejen v souvislosti s plánovaným zákazem pohybu cyklistů v určitém úseku, ale také v souvislosti s údajnou nepovedenou rekonstrukcí této ulice přináší město názor dopravního inženýra a člena dopravní komise k této záležitosti.

Foto zdroj:prostejov.eu
INZERCE


VSTUP DO DISKUZE