S odkazem k historii, architektuře a hanáckému folklóru. Prostějov představuje svůj vizuální styl a logo

Město Prostějov odhalilo svou novou vizuální identitu, která citlivě propojuje historizující a folklorní prvky s moderním designem. Autorem konceptu je studio Matouš Design, jehož návrh zvítězil v designérské soutěži organizace Czechdesign.

Nový vizuální styl doprovází promyšlený komunikační koncept založený na slově "prostě", které je nejen součástí názvu města, ale také synonymem jednoduchosti a autenticity. Foto zdroj: prostejov.eu

Středobodem nové vizuální identity je motiv kudrlinky, která se stala zároveň i signifikantním prvkem loga. Tento ornament odkazuje na tradiční hanácké výšivky a umělecké dekorativní prvky města, čímž propojuje kulturní dědictví regionu s moderní grafickou estetikou.

„Ornamentální symbol ve tvaru písmena P spojuje klíčové hodnoty města, jako jsou architektura, Haná, sport, historie i emoce. Elegantní křivky tohoto motivu odrážejí harmonii Prostějova jako klidného města, ale i dynamiku jeho sportovního a kulturního života," vysvětlují autoři ze studia Matouš Design.


Barevná paleta vizuálního stylu vychází z městského znaku, který se ke komunikaci využíval doposud, a nese hlubší symboliku.

„Poetická modrá odkazuje na kulturní rozměr spojený s Jiřím Wolkerem, folklórní červená reprezentuje tradice a hanácké kroje, hanácká zlatá zase symbolizuje úrodné bohatství, pohostinnost a regionální identitu,“ doplňují autoři.


Porota designérské soutěže vybrala návrh studia Matouš Design jako nejlepší z pěti soutěžních prací. Důvodem bylo jeho moderní, nadčasové a srozumitelné pojetí, které respektuje tradice a současně působí dynamicky a inovativně.

Nový vizuální styl doprovází promyšlený komunikační koncept založený na slově "prostě", které je nejen součástí názvu města, ale také synonymem jednoduchosti a autenticity. Tento prvek se promítne do kreativních sdělení reflektujících různorodé aspekty života ve městě a posilujících jeho identitu.

Jako hlavní písmo bylo zvoleno groteskové Prostě Sans, vycházející z fontu Restart od české písmolijny Superior Type. Pro městskou identitu bylo navíc upraveno písmeno P, které odkazuje na kodrlenu a vizuální prvky loga. Pro dlouhé texty pak autoři zvolili písmo Novina ze stejného studia.

„Přestože tento vizuální systém vychází z tradičních historických prvků, působí svěžím, moderním a nadčasovým dojmem, což se ne vždy podaří,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, která soutěž pro město pořádala.

Kromě Magistrátu města Prostějova se nový vizuální koncept propíše i do komunikace Kulturního klubu u hradeb Prostějov, Sportcentra DDM Prostějov a postupně i dalších příspěvkových organizací.


„Návrh skvěle vystihuje atmosféru města. Citlivě spojuje tradice a motivy hanáckého folklóru s moderní dynamickou dobou. Také barevnost je příjemná, tradiční i moderně odlehčená. Aplikací loga či logotypu vzniknou nejen jedinečné propagační předměty, ale i krásné suvenýry, které, jak věřím, přilákají pozornost jak místních obyvatel, tak návštěvníků města,“ říká primátor města Prostějova František Jura.

Matouš Design

Matouš Design je malé kreativní studio z Prahy složené z Karolíny Matouš Lajblové a Lukáše Matouše. Po letech zkušeností v grafických studiích a agenturách se rozhodli vydat vlastní cestou a tvořit projekty po svém. Zaměřují se především na tvorbu vizuálních identit, které staví na promyšleném konceptu a strategickém přístupu. Mají za sebou projekty vizuálních stylů pro Pozořice, Hřbitovy a pohřební služby Praha a podíleli se též na identitě města Most.

O soutěži

Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě rešerše do ní bylo vyzváno pět účastníků:

Studio 2plus1,

Kristýna Krahulíková,

Matouš Design,

Studio XY,

Věra Marešová.

Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh propagačních předmětů, Prostějovských radničních listů nebo plakátů. Do druhého kola postoupila grafická designérka Kristýna Krahulíková, studio Matouš Design a Studio XY.

Všichni účastníci za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity Prostějova.

Porota soutěže

Nezávislá část poroty:

MgA. Roman Černohous – grafický designér, typograf,

MgA. Vítek Škop – grafický designér, zakladatel Vividbooks,

Mgr. Zuzana Behová – marketingová specialistka.

Závislá část poroty:

Mgr. František Jura, MBA, LL.M. – primátor statutárního města Prostějova,

Ing. Marek Moudrý – předseda Komise pro cestovní ruch a podporu podnikání.

O organizátorovi soutěže

Czechdesign je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu a architektury v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v profesních soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských a architektonických soutěží.




INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
CBA
INZERCE
TV Morava