Hejtman Josef Suchánek jako šéf krizového štábu Olomouckého kraje komunikuje zásadní informace pro občany přes svůj politický profil na sociálních sítích. Navíc tento obsah nechává "obalit" do logomanuálu předvolební kampaně hnutí Starostové a nezávislí. Lidé se tak dozvídají důležité zprávy a pokyny ze Suchánkových volebních plakátů. Že jde o politickou agitaci neskrývá ani sám hejtman. Svá sdělení z krizového štábu označuje dokonce povinnou značkou politické reklamy zadavatel / zpracovatel.
"Tohle je zneužití veřejných peněz a povodní pro politickou kampaň. A to doslova a otevřeně v barvách STAN a i s označením," upozornil na sociální síti X právník Petr Němec.
"Hyeno! Nejde ti o lidi, ale o sebe. Lidi jsou zoufalí, potřebují informace, ty si děláš kampaň," napsala v komentářích na Facebooku Martina Hladíková.
"Proč hejtman Suchánek opomíjí komunikační kanály kraje a všechny příspěvky dává do volební grafiky své „starostovské“ kandidátky? Tato hejtmanova komunikace je naprosto zaměnitelná s jeho předvolební reklamou. Proč není v apolitických barvách kraje? A proč na jeho profilu při vyhledávání informací musíme sledovat jeho fotografii s textem „Volím starosty“?," ptá se ve svém komentáři pro Rej.cz Pavel Šaradín, politolog a lídr kandidátky Hlas pro náš kraj.
Hejtman pomáhá, před kamerou a v barvách kampaně
"Sever našeho kraje je na tom opravdu špatně. Děkuji všem, kdo pomáháte," hlásá hejtman v dramatickém videu, kde z auta sleduje povodňovou pohromu na Jesenicku. Také tyto "autentické" záběry, kdy se hejtman vydává na pomoc, ošatil do brandu své politické kampaně.
Ani to však lídrovi Starostů nestačí. Zatímco většina kandidátů do krajského zastupitelstva nebo do senátu svou předvolební kampaň zastavila s ohledem na povodňové události, Suchánek naopak spustil na sociálních sítích intenzivní sponzoring svých předvolebních spotů, ve kterých informuje, jak postavil hodně cyklostezek nebo že nechal opravit krajské silnice. Lze pochopit, když politikům v těchto dnech vyjde placená reklama v tištěných médiích, která se zadává a tiskne dlouho dopředu. Propagace na sociálních sítích jde však zastavit jedním klikem. Hejtman Suchánek to neudělal a svou prezentaci ještě podpořil. Navíc v kontextu korupční kauzy Autostráda, kdy kriminalisté vyšetřují ošizené zakázky realizované za Suchánkovy vlády, jsou pak jeho video spoty o kvalitně opravovaných cestách úsměvné.
Zneužívání neštěstí a mimořádných událostí pro politickou sebeprezentaci není nic nového. Různí politici se fotí u zatopených domů nebo s plačícími seniory, někteří politici zneužijí přístup k informacím a vytvoří si monopol na jejich šíření prostřednictvím svých kanálů. Hejtman Suchánek však překročil Rubikon, když využil neštěstí druhých a potřebné informace poskytoval občanům Olomouckého kraje výhradně na svých volebních vizuálech.
Smutná, ale všeříkající je pak skutečnost, že zatímco na své osobní prezentaci si dává lídr Starostů velmi záležet, krajský krizový portál www.krajpromaha.cz zůstal až do nedělního večera bez informací, nejnovější zpráva byla určena ukrajinských uprchlíkům. K nápravě došlo až když na tento problém upozornila redakce REJ.cz.
Krajské krizové webové stránky nebyly ani v neděli večer aktualizovány.
Lídra Starostů kritizuje například právník Petr Němec.
Sociální sítě nyní zahltily hejtmanovy předvolební spoty o jeho úspěšném vládnutí. Většina ostatních kandidátů kampaň zastavila.
Důležité zprávy pro občany Olomouckého kraje v designu kampaně hnutí STAN. Nechybí ani označení zadavatel / zpracovatel.